• Hylja Häninger

Gjenopprett naturkontakten

Hvordan kan kontakt med naturen bringe deg nærmere deg selv? Hvordan kan vi gjenopprette naturkontakten og livsstilen til våre ikke så fjerne forfedre som bodde i ørkenen, gikk barbeint på jorden og sov under stjernene hver natt?

Opphavsrett Foto: Hylja B. Häninger

De helende effektene av naturen er i ferd med å bli konstatert. De første sykehusene i Europa var sykehus i klostresamfunn hvor en hage ble ansett som en viktig del av miljøet ved at den støttet helbredelsesprosessen [1]. Siden da har sammenhengen mellom grønt enten terapeutisk eller forebyggende medisin gradvis blitt foreldet, delvis på grunn av fremskritt innen medisinsk vitenskap og samtidig mer teknisk tilnærming til helbredelse. I løpet av de siste tiårene har det imidlertid blitt utført betydelig forskning som har sett på effekten av å være i naturen og å plassere planter i ellers sterile omgivelser. I den grad resultatene er positive, kan ideen om at tilgang til naturen kan hjelpe helbredelse, eller bidra til å forhindre plager, til slutt bli innlemmet i evidensbasert medisin.


Den naturlige verden dyrker en følelse av undring og forbindelse til noe større enn deg selv.

Når du er nedsenket i naturen, er det umulig å ikke la deg forbløffe av den naturlige verdens størrelse, prakt, kontrast, kraft og skjønnhet. Denne opplevelsen får ofte perspektivet til å skifte kraftig når du innser hvor lite ditt individuelle liv kan virke i lys av millioner av år med evolusjon, utallige arter og det uendelige mangfoldet av landskap, konturer, hav og kontinenter.


Du føler deg samtidig ydmyk av så mye vitalitet og intelligens, men likevel bemyndiget å vite at du er en del av dette naturfeltet. Trærnes pust fyller lungene, havets vann renner gjennom venene, og strømmen fra en tordenstorm blinker gjennom hjernen din med hver tanke. Å forstå dette forholdet er essensen av yoga; enheten i kropp, sinn, ånd og miljø.


Naturen setter deg tilbake i kontakt med jorden

Jording er et fremvoksende studieretning som utforsker de gunstige effektene på systemet ditt for å koble deg til jorden. Når du tar direkte fysisk kontakt med jorden gjennom dine bare føtter eller ved å ligge i gresset, kobler du deg elektrisk til planetens batteri igjen. Denne kontakten hjelper til med å balansere strømmen av energi i fysiologien din og har vist seg å redusere betennelse, redusere stress og angst, samt forbedre sirkulasjonsfunksjonen, søvrytmen og humøret. Disse fordelene ser ut til å være klare indikatorer på at menneskekroppen er designet for å være i direkte kontakt med jorden.



For å få mest mulig ut av å være utendørs og i naturen, må du gjøre det til en bevisst, forsettlig handling. Mer enn bare å gå fra sted til sted, ta deg tid til å være til stede i den naturlige verden. Legg merke til naturen i alle dens fantastiske former. Ta inn alle sensoriske innspill fra verden rundt deg. Vær våken og oppmerksom på alle subtile nyanser i den naturlige verden som så ofte går ubemerket forbi. Ta deg tid til å sette pris på samspillet mellom kroppen din, planeten og kosmos. Du er en del av naturen og har alltid vært en del av den. Se på kroppen din, og du vil gjenkjenne at den er laget av selve elementene som også bygger opp Moder Jord, og dette er noe som aldri vil forandre seg. Sørg derfor for at du alltid lytter til hva kroppen din signaliserer for deg, og at du opprettholder sin harmoni med naturen. Fem måter å opprette kontakt med naturen på Det finnes mange måter å gå i kontakt med naturen på. Her er fem av de jeg benytter mest selv:

  1. Skogsbading (shinrin-yoku) er en japansk praksis som har vist seg å ha en rekke fordeler med mental helse som å øke lykkefølelsen og frigjøre kreativitet. Finn en lokal skog og pust dypt. Og ja, du kan absolutt klemme et tre! ;)

  2. Lek. Husker du følelsen av å lage en snømann, leke i sanden, bygge hytter og dyr i skogen av kongler, mose og kvist? Vel, jeg gjør det ennå i en alder av 33. Og jeg tror det er sunt å dyrke barnsligheten og leken. Det oppretteholder kontakten både innover og utover.

  3. Dyrk noe. Enten det er en blomst i vinduskarmen eller en full hage, vil en tendens til en plante få oss til å senke oss til naturens rolige rytmer. Å se på den langsomme utviklingen av en plante og spille en rolle i veksten gir en verdifull mulighet til å bremse og koble seg til livets naturlige rytmer.

  4. Sitt utendørs. Om du mediterer eller ikke, er det fantastisk å bare sitte i ro, kjenne brisen over ansiktet ditt. Lukte det nyklippte gresset eller den jordnære skogen. Lytte nøye, og la alle lydene rundt deg gli gjennom bevisstheten din. Lytt langt borte og veldig nært. Fokuser på mellomrommene mellom lydene, og ikke fest deg til noen av dem. Bare la de drive og leke, være som de er.

  5. Gå barføtt. Ok, kanskje ikke helt passende for årstiden her i norden. Hvis du ønsker den fysiske forbindelsen med jorden, er det ingen bedre måte å føle seg jordet enn å ta av deg skoene og sokkene og gå barbeint på gresset eller en på sandstrand.

Naturen gir mer enn den tar. Det som alltid gjentar seg etter å ha tilbrakt tid i naturen, det er en påminnelse på at "åja, når jeg først kom meg ut, var det så verdt det. Jeg kjenner at det gav meg mye mer enn det kostet med å krype dørstokkmila".


1. Gerlach-Spriggs N, Kaufmann RE, Warner SB. Restorative Gardens The Healing Landscape. Yale University Press; New Haven, CT, USA: 1998. [Google Scholar]



Teksten er skrevet av uttrykksterapeut og conscious kink student Hylja B. Häninger. På hylja.no/artikler eller gjennom facebooksiden Uttrykksterapi kan du finne flere lignende artikler skrevet av Häninger eller andre fagpersoner innenfor temaene uttrykksterapi, kreativ selvutfoldelse, seksualitet og åndelighet.




0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle